donderdag 28 september 2006

Ziektezorg

Gisteren had ik een discussie met een chirurg over ziektezorg in de Verenigde Staten. Zij beweert dat het systeem perfect werkt. Ze had gehoord van een Canadees dat deze bijna een maand had moeten wachten om een MRI scan te doen in zijn land, terwijl dat in de VS soms zelfs op dezelfde dag kan. Op mijn argument dat ziektezorg dan ook wel een stuk meer kost dan in Canada zei ze dat iedereen bij haar welkom was. Als ze niet onmiddelijk het volledige bedrag kunnen betalen dan laat ze hen 'maar' 1 jaar een bepaald bedrag (gebaseerd op hun inkomen) afbetalen.

Ik vind het ziektezorg systeem hier toch maar desastreus. Ten eerste gaan mensen hier amper naar de dokter, want dat kost te veel. Ze gaan dus alleen maar als het echt moet. Wat gebeurt er bijvoorbeeld dan met tumoren die langzaam aan groeien, en een constante (lichte) pijn veroorzaken bij de patient? Waarschijnlijk gaat deze pas naar de dokter wanneer het al te laat is.

Ten tweede zijn er dan 'goedkopere' communitie ziekenhuizen, waar al de armere mensen heen gaan. Die zijn dan in de grotere steden in een erbarmelijke staat, met wachtlijsten die Canadese of Europese ziekenhuizen ver overschrijden.

Ben benieuwd wat jullie reacties zijn?

5 opmerkingen:

Becs zei

Helaas kan ik dit beamen. Mijn schoonmoeder is terminaal. Ze heeft veel te lang gewacht om naar het ziekenhuis te gaan. Bang dat ze het niet zou kunnen betalen..... :-(

Elsie zei

Denk ook wel dat de Amerikaanse ziektezorg wat meer van de Belgische zou mogen hebben. Familie van mijn vriend dokt elke maand 700 dollar af om voor beiden verzekerd te zijn. Wat moet een Amerikaan dan maandelijke verdienen om bijkomstig nog een huis af te betalen, rekeningen te kunnen betalen en vooral te kunnen overleven???

Kevin zei

Inderdaad, als je geen ziekteverzekering via je werk krijgt dan ben je hier echt aan je lot overgelaten. Mijn schoonzus heeft 2 kinderen van 11 en 13 jaar en heeft er geen verzekering voor wegens te duur. Elke keer ze buiten gaan spelen houden we ons hart vast :(

kastelke zei

Ik kan er niet over meespreken, 'k zou mijn 'kennis' toch maar halen van wat anderen zeggen (niet dat ik dat niet geloof!) en van series als "ER". In ieder geval ben ik heel gelukkig dat wij een goede dekking krijgen vanuit de werkgever als wij verhuizen.

Petra zei

Hmm, ik vind de gezondheidszorg hier inderdaad erg goed. Mensen, die zorg nodig hebben, mogen trouwens niet geweigerd worden.

Er wordt hier ontzettend veel aan preventieve zorg gedaan, meer dan in Nederland (het enige, waar ik mee kan vergelijken).
De wachttijden in Canada bijvoorbeeld zijn inderdaad ook zorgwekkend. Mijn broer woont daar en moest op een noodzakelijke operatie een aantal maanden wachten, waardoor hij langer pijn moest lijden.

Wat veel mensen niet weten, is dat er wel degelijk ziektezorg is voor lagere inkomens: Medicare en Medicaid.
Uit ervaring weet ik, dat het heel moeilijk is de systemen te vergelijken. Er zitten overal voor en nadelen aan.

Ook verschilt de medische zorg in dit land van staat tot staat, wat alles nog eens wat ingewikkelder maakt.

Wij krijgen via het werk van mijn man gratis medische en tandheelkundige zorg, dus dat komt ook voor.