donderdag 8 februari 2007

Sneeuw in Belgie

Ik las net in het Nieuwsblad online dat het een paar cm heeft gesneeuwd in Belgie, met resultaat dat het weer 1 grote verkeerschaos was. Ik las ook dat in Engeland zelfs veel scholen zijn gesloten, omdat er tot 10 cm sneeuw was gevallen.

Ik moest toch even glimlachen toen ik deze berichten las. Als openbare plaatsen hier zouden sluiten elke keer er een beetje sneeuw valt dan zouden we hier meer thuis zitten dan wat anders! Ik vond het altijd enorm fascinerend hoe men opeens absurd slecht begon te rijden in Belgie wanneer er wat gladheid was. Precies of ze deden het met opzet! :D

Over sneeuwval gesproken, tot begin Januari was er hier in Western Montana een gezond pakje dat overeenkwam met het langjarige gemiddelde, maar in de laatste maand is het veel te droog gebleven, met resultaat dat de sneeuwhoogtes nu een stuk onder het gemiddelde liggen. Normaal gezien zou op de gemiddelde berg sommige nu rond de 3.5 - 4 meter moeten liggen terwijl ze in realiteit rond de 2.5 meter zitten. Dat lijkt natuurlijk nog altijd genoeg, was het niet voor het feit dat het sneeuw pak een grote invloed heeft op de intensiteit van het bosbrand seizoen in de zomer. Hoe minder sneeuw, hoe sneller het pak gesmolten is in de lente en hoe sneller alles opdroogt, met resultaat dat branden veel groter worden en langer duren. Hopen op meer sneeuw dus!

2 opmerkingen:

Petra zei

Hier gaan de scholen ook gauw dicht met sneeuw en gladheid. Omdat dit geen gewoonlijk iets is in dit gebied, zit er niet veel geld in de budgets voor sneeuwruimen en strooien e.d.. Men geeft dan liever een sneeuwdag, dat is goedkoper (en ook erg leuk hebben we gisteren weer ervaren ;)).

marijke zei

Hier - San Francisco - beginnen de mensen zelfs al slecht te rijden met de auto als het begint te regenen! Ik mag er niet aan denken wat er zou gebeuren, moest het hier eens vriezen of sneeuwen... ;-)