donderdag 15 maart 2007

Boete

Vorige week ben ik tegengehouden door de politie. Ik was namelijk links afgedraaid in een straat waar ik blijkbaar tussen 16:00 en 18:00 niet links mag afdraaien. Nochtans was er absoluut geen verkeer en was het verkeersbord praktisch onzichtbaar. Natuurlijk moest de politie agent niets weten van mijn beklag en kreeg ik een 'ticket', met de mededeling dat ik binnen 10 dagen moest verschijnen voor het 'municipal court'.

Deze ochtend ben ik daar dus naartoe gegaan en de dame aan de balie zei dat de boete 82 dollar was, en vroeg me of ik dat wilde betalen of ik de boete wilde betwisten voor de rechter. Iedereen had me aangeraden om de boete te betwisten, en dat ik dan waarschijnlijk een fikse korting zou krijgen.

(Lokale) rechters zijn hier namelijk verkozen door het volk, dus moeten ze zich zo populair mogelijk maken, wat in veel gevallen betekent dat ze gemakkelijk een dispuut in je voordeel laten eindigen.

Ik dus naar de court room, en na 2 andere mensen was het aan mijn beurt om voor de rechter te verschijnen. De rechter vroeg me of ik schuldig of niet schuldig pleitte. (als je niet schuldig pleit wordt er een echte rechtszaak van gemaakt met een jury) Ik pleitte schuldig, omdat ik technisch inderdaad een overtreding had begaan, dat was ook duidelijk voor mij.

Ik vertelde de rechter dat dat bord bijna onzichtbaar was, dat ik nog nooit een boete heb gekregen, en zelfs nog nooit ben tegengehouden door de politie. Ik zei ook dat ik het maar triest vond dat de politie agent me geen waarschuwing had gegeven, gezien mijn ongeschende geschiedenis. De rechter beaamde dat de politieman me eigenlijk beter een waarschuwing had kunnen geven, en in plaats van 82 dollar moest ik maar 30 dollar betalen. Ach... beter dan 82 dollar zeker?

3 opmerkingen:

blips zei

Ik zou meteen uit eten zijn gegaan en die $52 besteden aan een goede maaltijd, of werkt dat niet zo?

Kevin zei

Toevallig genoeg zijn we die avond inderdaad in een 'chique' restaurant gaan eten :)

Anoniem zei

upxyjpWat een belachlijke boete.. Wel beter dat je op die manier je verhaal kan doen en er ook nog begrip voor blijkt te zijn. Moet ik in Nederland eens proberen.